Do przeczytania i przemyślenia ciekawy artykuł dr Izabeli Lewandowskiej o świadomości i tożsamości regionalnej.
"Pojęcie świadomości jest
bardzo rozległe. Zajmują się nią rozliczne dziedziny nauk
społecznych, spośród których na uwagę zasługują filozofia,
psychologia, socjologia, historia, prawo oraz pedagogika. W ujęciu
psychologów jest ona „bezpośrednią wiedzą, jaką każdy z nas
posiada
o swym istnieniu, swych czynach oraz
świecie zewnętrznym. Socjolodzy definiują świadomość społeczną
jako „wzajemnie powiązaną i zintegrowaną całość treści życia
duchowego, poglądów, wartości, idei, postaw i przekonań
charakterystycznych dla danej zbiorowości, grupy społecznej
czy też społeczeństwa w całości".
Natomiast przez etyków jest ona rozumiana jako „zbiór idei
i wartości. dotyczących stosunku
człowieka do społeczeństwa i do przyrody, powstający w procesie
całego życia człowieka i służący
społecznej integracji".
Są różne formy świadomości
społecznej, spośród których wyróżnić można:
1. Świadomość religijna -
badającą np. wpływ różnych religii i wierzeń na poglądy i
zachowania grup ludzkich.
2. Świadomość narodową i
państwową -badającą m.in. ocenę charakteru i siły więzi
łączących poszczególne jednostki i grupy społeczne z narodem i
państwem. w którym funkcjonują.
3. Świadomość polityczną -
zajmująca się np. oceną stosunków wewnątrz władzy i ich konsekwencji na życie społeczeństwa.
4. Świadomość moralną i
obyczajową - dotyczącą m.in. oceny norm i zachowań zbiorowych
lub indywidualnych, uznawanych jako wartościowe lub naganne.
5. Świadomość prawną -
zajmującą się np. funkcjonowaniem norm prawnych i prestiżu prawa.
6. Świadomość wychowawczą -
badającą m.in. znajomość i stosowanie zasad pedagogicznych.
7. Świadomość ekologiczną -
zajmującą się m.in. stosunkiem do otaczającej nas przyrody i
zmieniającego się świata.
Szczególnie ważna z punktu
widzenia kultury wydaje się świadomość historyczna określana
jako
„zjawiska związane z włączeniem
przeszłości do aktualnej świadomości indywidualnej i społecznej,
sumę informacji. Wyobrażeń, opinii, poglądów, w tym mitów i
stereotypów, wartości i symboli oraz sposób myślenia o
przeszłości, a także zachowań i czynności z tego wynikających".
Natomiast świadomość regionalna
to suma wiedzy o regionie i nakładających się na to więzi
emocjonalnych. do których zaliczyć
można system wartości i ocen, uczucia, postawy moralne wobec spraw
dotyczących regionu.
Więzy intelektualne i emocjonalne
zależą od związków. jakie łączą jednostki z zamieszkiwanym
regionem (obszarem. Społeczeństwem,
jego historia), pamięci zbiorowej o przeszłości (bliższej
czy dalszej), wspólnych dokonaniach.
wizji przyszłości i świadomości odrębności (mniejszej czy
większej). różniącej region i ludzi
zamieszkujących go od pozostałych części kraju.
Pojęcie tożsamości jest również
wieloznaczne, co wynika stąd, że terminem tym posługują się
różne dziedziny nauki, i każda daje własne jego objaśnienie.
Badanie tożsamości nie jest zadaniem łatwym, bowiem jej
interdyscyplinarny charakter (filozofia, psychologia, pedagogika,
socjologia, kulturoznawstwo, etnologia, antropologia) utrudnia
ustalenie metod badawczych i uogólnianie wniosków. Dlatego
większość prac poświęcona jest rozważaniom teoretycznym nad
tożsamością i to z punktu widzenia danej dyscypliny naukowej, co
zapewnia im wysoki stopień specjalizacji.
Termin „tożsamość” często
stosowany jest wymiennie z pojęciem identyfikacji i świadomości.
Tożsamość jest utrwaloną,
ugruntowaną i względnie stabilną forma świadomości, natomiast
mówiąc o identyfikacji najczęściej mamy na myśli tożsamość
osobniczą. Składa się na nią wiele
rodzajów identyfikacji jednostki.
Jeżeli jednostka określa się sama. mamy do czynienia z
autoidentyfikacją. Jest bo pewnego rodzaju samoświadomość, czyli
uświadamianie sobie własnego
„ja”, postrzeganie siebie, swojego
wnętrza, swoich poglądów i zachowań. Ponadto jednostka może być
postrzegana przez innych.Wtedy wyróżniamy percepcję jej osoby
przez członków grupy, z którą się utożsamia oraz percepcję
przez inne osoby, nie należące do grupy.
Na tożsamość osobniczą (inaczej
nazywana osobową) nakłada się tożsamość społeczna
(identyfikacja zbiorowa, świadomość społeczna, tożsamość
grupy), która kształtuje się w wyniku pełnionych przez jednostkę
ról społecznych i funkcjonowania w określonej zbiorowości ludzi.
Tożsamość społeczna jest zwielokrotnioną tożsamością
indywidualną opartą o wspólne systemy wartości, norm, obyczajów,
zwyczajów, języka, gospodarki. określonego terytorium. Tożsamość
społeczna to tożsamość zbiorowa, jednak nie suma tożsamości
osobniczych, ale jej nowa jakość. Ponieważ odnosi się do różnych
grup ludzi powiązanych najróżnorodniejszymi więziami lub
charakteryzującymi się podobnymi cechami, możemy ją zastosować
do wielu grup odniesienia. np. tożsamość zawodowa, płciowa,
wyznaniowa itp.
Zasadniczym podziałem, dla
niniejszych rozważań, jest wyróżnienie tożsamości kulturowej,
etnicznej i regionalnej.
Tożsamość kulturowa jest
jedną z odmian tożsamości społecznej charakteryzująca się
względnie trwałą identyfikacją pewnej grupy ludzi i pojedynczych
jej członków z określonym układem
kulturowym (idee, przekonania, poglądy,
zwyczaje i obyczaje, wartości i prawa). Może ona charakteryzować
zbiorowości zarówno regionalne, narodowe, jak i szersze (np.
europejskie). Jerzy
Nikitorowicz, w wyniku badań w
rodzinach osadzonych na pograniczu kulturowym. wyodrębnił
funkcjonowanie trzech wymiarów
tożsamości kulturowej:
a) tożsamość przypisana, nadana wraz
z przyjściem na świat w określonej rodzinie (wymiar dziedziczony),
b) tożsamość nabywana w procesie
socjalizacji i wychowania (wymiar kształtowany),
c) tożsamość samoświadomościowa
(świadomie wybierana) jako efekt mediacji miedzy naturą -
dziedziczeniem a kulturą (wymiar odczuwany).
Mówiąc o tożsamości etnicznej
nie możemy identyfikować jej z tożsamością terytorialna. Grupa
etniczna charakteryzuje się ostatecznymi więziami, a jej członkowie
nie czują potrzeby przynależności do szerszej grupy kulturowej.
Przykładem zbiorowości etnicznych są Łemkowie lub Romowie w
Polsce. Często przyjmuje się, że mniejszości etniczne, w
przeciwieństwie do mniejszości narodowych, nie posiadają swojego
kraju macierzystego, poza miejscem osiedlenia. Ten pogląd również
opiera się na braku więzi terytorialnych. Natomiast elementami
odgrywającymi znaczną rolę w określaniu tożsamości etnicznej
będą niewątpliwie: miejsce urodzenia, pochodzenie, nazwisko
(płaszczyzna natalna), zachowania, np. używanie gwary, uczestnictwo
w życiu społeczności (płaszczyzna behawioralna) oraz
autoidentyfikacja (płaszczyzna subiektywna).
Tożsamość regionalna jest
natomiast szczególnym przypadkiem tożsamości społecznej
(kulturowej), opartej na tradycji regionalnej, ograniczonej do
wyraźnie zdefiniowanego terytorium, regionu, jego specyficznych cech
społecznych, kulturowych (symbolicznych), gospodarczych, czy nawet topograficznych,
wyróżniających go spośród innych regionów. Zbiorowość
regionalna. A co za tym idzie kształtowana tam tożsamość, stanowi
zazwyczaj składnik jakiejś innej większej zbiorowości
(tożsamości) regionalnej lub narodowej (np. Górnoślązacy czy
Kaszubi w Polsce). Stąd też możemy mówić o
wielowarstwowości tożsamości: poczynając od regionalnej, poprzez narodową, europejską, a na
globalnej kończąc.
Tożsamość jednowymiarowa,
oparta na jednym tylko kryterium identyfikującym, zubaża jednostkę
i stwarza poważne niebezpieczeństwa. Jeżeli jest to tożsamość
tylko osobowa, może narodzić się snobizm, tylko regionalna -
separatyzm, tylko narodowa - nacjonalizm, a tylko europejska
(globalna) - kosmopolityzm. Można więc poczuwać się do
równoczesnej tożsamości z góralszczyzną, polskością i
wspólnotą europejską. Mazur (Kaszub, Ślązak, itd.), Polak
(Niemiec, Litwin, itd.) i Europejczyk to kategorie niesprzeczne i nie
wykluczające się, a jednocześnie konkretne i wyraziste. Można je
wybierać, a nie trzeba się ich wyrzekać.
Bycie „iluś tożsamościowym”
stwarza szansę na otwartość i komunikację. Trzeba więc
realizować dwie ścieżki równolegle - poznawanie kultury lokalnej
i bycie Europejczykiem.
Jerzy Smolicz prowadził badania w
społeczeństwach pluralistycznych Ameryki i Australii. Dowiódł w
nich, że Kanadyjczycy, którzy świadomie zachowali swą narodowość
(Ukraińcy, Żydzi. Polacy) osiągnęli najwyższe wartości
wskaźnika identyfikacji z Kanadą. Przyjmując pluralistyczny punkt
widzenia, takie określenia jak „Amerykanin”, ,,Kanadyjczyk"
lub ,,Australijczyk" odnoszą się
do identyfikacji danej osoby z
zamieszkiwanym państwem, tj. jego strukturami
polityczno-gospodarczymi. Natomiast takie określenia, jak
„Irlandczyk”, „Ukrainiec” lub .,Włoch" odnoszą się do
pochodzenia etnicznego, do utrzymywanych tradycji kulturowych, w
takich sferach życia jak rodzina, kręgi towarzyskie, religia, język
i obyczaje. Oba typy tożsamości nie wykluczają się i dlatego w
Australii oficjalnie dąży się do kształtowania podwójnej
tożsamości.
Wniosek nasuwa się następujący - im
bardziej rozwinięte poczucie tożsamości etnicznej (narodowej), tym
wyższy wskaźnik tożsamości i integracji z kulturą większościową.
Biorąc pod uwagę, że Ameryka, Kanada i Australia są terytorialnie
bardzo obszerne, można przyjąć, że w przyszłości zjednoczona
Europa wprowadzi również taki typ kształtowania podwójnej (lub
potrójnej, o ile uwzględni się specyfikę regionalną) tożsamości.
Zapytajmy teraz, czy młodzież
zamieszkująca Warmię i Mazury posiada świadomość (tożsamość) regionalną? Należy stwierdzić, że
funkcjonuje ona w umysłach uczniów mimowolnie i nie jest zbyt wysoka. Wynika to głównie ze
słabych więzów intelektualnych, czyli niskiej wiedzy o regionie
oraz z więzów emocjonalnych, które niezbyt głęboko organizują
osobowość uczniów. Pamiętać przy tym należy, że nie zbadana dotąd
świadomość regionalna młodzieży pracującej i uczącej się W szkołach zasadniczych, okazać
by się mogła jeszcze niższa, chociażby ze względu na niższy poziom wiedzy. Młodzież jest bardzo
emocjonalnie związana z przyrodą i krajobrazem regionu
warmińsko-mazurskiego. Coraz bardziej dominujące są kryteria
geograficzne, a coraz mniej tradycyjne wartości dziedzictwa
historycznego. Treści i wartości emocjonalne płynące z
przeszłości Warmii i Mazur coraz bardziej stają się elementem
archaiczno-muzealnym. Co prawda młodzież kocha lasy, jeziora,
pejzaże i krajobrazy, ale to akurat nie jest najważniejsze w
umacnianiu jej związków z regionem. Można kochać jakieś miejsce,
ale wcale tam nie mieszkać i nie pracować na rzecz jego rozwoju. Można też
kochać Warmię i Mazury i tylko przyjeżdżać tu na odpoczynek, a
żyć i pracować dla innej części kraju. Warunkiem trwałych więzi
łączących społeczeństwo z regionem jest jego pamięć zbiorowa o
przeszłości. A więc nie geografia, a historia powinna być
czynnikiem łączącym stare pokolenie z młodym, dawne obyczaje z
nowymi, tradycję ze współczesnością. Pamięć o bliższych i
dalszych wydarzeniach,wspólnych dokonaniach, a także wizja przyszłości muszą stanowić
elementy naszej tożsamości. Młodzież powinna czuć się ogniwem w
łańcuchu, bez którego ten łańcuch się zerwie i nigdy nie będzie
tak mocny i silny. Takie myślenie o ciągłości dziejowej i
dobrobycie naszego regionu powinno przyświecać całej edukacji
regionalnej".
Dr lzabela Lewandowska „Co to jest
świadomość i tożsamość regionalna”
Artykuł ukazał się w gazecie Puls Regionu:
Część pierwsza - Puls Regionu, nr. 55, 27 luty 2004
Część druga - Puls Regionu, nr. 56, 30
marca 2004
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz