sobota, 8 września 2018

Prusy muzycznie, cz. I. Petrus Wilhelmi de Grudencz.



Ziemie pruskie wydały niemało postaci wybitnych, sporo dzięki "tutejszym" zyskał także świat muzyki.
Ten wpis poświęcamy jednemu z niewątpliwie największych reprezentantów kultury muzycznej Europy Środkowej doby końca średniowiecza.Pochodzący z Grudziądza Petrus Wilhelmi, kompozytor i poeta, pozostawał zapomniany jeszcze do niedawna. Jego dorobek został ponownie odkryty dopiero w 1975 roku, kiedy to czeski muzykolog odkrył zmyślnie zakodowany w zapisie jednego z utworów podpis autora.Urodzony ok. 1392 r. w Grudziądzu Petrus studiował w Krakowie, później był kapelanem cesarza Fryderyka III, tworzył w Czechach i na Śląsku, lecz większość szczegółów jego biografii nadal pozostaje niewiadomą. Obecnie znanych jest ok. 40 utworów jego autorstwa, odnalezionych w różnych krajach Europy. Pozostawił po sobie dzieła świeckie i religijne, 2-3 głosowe pieśni oraz 3-5 głosowe motety. Teksty do utworów prawdopodobnie pisał sam. Człowiek tak utalentowany i bywały w świecie był bez wątpienia niepospolitą osobowością.

Utworów Piotra z Grudziądza w wykonaniu zespołu muzyki dawnej La Morra można posłuchać na stronie http://www.lamorra.info.







Parę lat temu będąc w Warszawie przeglądałam zbiór średniowiecznych dzieł z regionu i byłam zaskoczona, jak bardzo różne są od tego co znałam z Włoch, Francji początku XV wieku albo z Anglii - mówi Corina Marti z zespołu La Morra, który na swojej najnowszej płycie prezentuje wykonania utworów grudziądzkiego kompozytora oraz innych środkowoeuropejskich twórców tej epoki. - To inny rodzaj estetyki. Ten rodzaj smaku muzycznego, który odkryłam w kompozycjach Petrusa de Grudencz, mógł pochodzić tylko od niego. Moim zdaniem mógł narodzić się tylko w miejscu, w którym on żył.







"La Morra, działająca pod przewodnictwem artystycznym Coriny Marti i Michała Gondko, jest formacją o międzynarodowym składzie, dostosowywanym do wymogów wykonywanego repertuaru. La Morra poświęca się wykonawstwu muzyki powstałej w Europie w okresie tzw. Jesieni Średniowiecza i Wczesnego Renesansu. Zespół, wywodzący się z kręgu legendarnej szwajcarskiej Wyższej Szkoły Muzyki Dawnej Schola Cantorum Basiliensis, już od ponad dziesięciu lat łączy w swej pracy artystycznej zdobycze nauki w dziedzinie historii muzyki z bezpośrednim, twórczym muzykowaniem podporządkowanym estetyce i naturze wykonywanego repertuaru. Osiągnięcia na tym polu - obejmujące produkcje fonograficzne i liczne występy w całej Europie (m. in. na festiwalach w Utrechcie, Bruggi, Antwerpii, Ratyzbonie i Le Thoronet) - przyniosły zespołowi szerokie uznanie międzynarodowej publiczności i krytyki". 
(http://www.multikulti.com/petrus-wilhelmi-de-grudencz-fifteenth-century-music-from-central-europe.html)


Zachęcamy też do posłuchania nagrania z koncertu Ars Nova we Lwowie (2013). Kapcie spadają z wrażenia! ;) 






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz